تعرف على 5 معلومات عن السفر الى باريس

الكاتب: وسام ونوس -
تعرف على  5 معلومات عن السفر الى باريس

 

 

تعرف على  5 معلومات عن السفر الى باريس

 

1- باريس عاصمة لا تنام

المترو بيبقى شغال لبعد الواحدة صباحا وبيرجع يشتغل من الخامسة يعني يا دوب بيهدى ساعتين تلاث.

الشوارع بتبقى مضاءة وبتشوف خلال النهار والليل الشرطة بلباس رسمي منتشرين بشكل ملحوظ في الشوارع.

وخبرتني صديقتي اللي بتسكن في باريس من سنوات وكنت عندها في زيارة انه في كثير أمن منتشر وشرطة بلباس مدني خاصة بتلحظ هذا الشي بعد الاحداث والتفجيرات اللي صارت في أوروبا.

 

خلال اسبوع اقامتي في المدينة ما شعرت للحظة بعدم الامان حتى لما رجعنا بالليل متأخرين بعد الواحدة في المترو حسينا بالامان.

 

2- رحلة نهر السين

في باريس في مناطق سياحية معروفة، لكن وجود نهر السين على امتدادها بضيف أجواء للمدينة.

 

غير انه ممكن تعمل جولة في السفينة فيه بتلاقي على امتداده أكشاك صغيرة لبيع الكتب وبتشوف رسامي البورتريت منتشرين وبتلاقي الناس قاعدين على ضفته في النهار وفي الليل.

 

3- طقس باريس

الطقس في باريس حلو بشكل عام.

انا زرتها في يونيو وكان نصف الاسبوع ماطر لكن مطر خفيف من غير ريح فكان سهل التنقل بتلاقي الناس بتاخد ع طول شمسية وجاكيت خفيف او جاكيت مشمع ضد الشتاء وداخل المقاهي والمترو بكون حر.

في يوم ماطر ممكن توصل الحرارة ل 16-14 زي ما صار هذا الاسبوع، لكن لما بتطلع الشمس وممكن يكون تاني يوم فبتوصل الحرارة لـ 25-27 وبتشعر بالحر.

لكن مين عارف ممكن تمطر فجأة مطر قوي انا زرتها مرة سابقة في اغسطس كان برد واضطريت اشتري جارزة صوف لكن زي ما قلت تاني يوم بتكون شمس وحر – انت وحظك.

 

لكن ممكن تتحضر قبل السفر وتفحص الطقس وتعرف اي اسبوع منتظرك.

على فكرة الشمس بتغرب في باريس الساعة العاشرة مساء والله بجد صعب الواحد يستوعب هذا الشي يعني بتكون كأنها الساعة اثنين الظهر والاضاءة رسميا من قبل البلدية في الشوارع بتبدأ الساعة العاشرة والنصف مساءا. ما في حاجة قبل بالمرة

4- كيف تستمتع بباريس في يوم ماطر

لو كان يوم ماطر انت ممكن تستفيد من امكانية ركوب السفينة وعمل جولة سياحية فيها.

التذكرة بتكلف 17 يورو في الاتجاهين وبتشمل عدد من المحطات ممكن تنزل في كل محطة تتصور وتستريح وتتجول وترجع تركب في السفينة اللي وراها بفارق دقائق مش كبير.

وخلال الرحلة في السفينة  بتقدر تصور وانت في داخلها لان اطرافها زجاجية وسقفها كمان وممكن تطلع لبلكونتها وتصور ولو كانت رحلتك في يوم مش ماطر فممكن تركب في السفينة المفتوحة.

 

في الجولة بتشوف برج ايفل وبتمر من قرب كنيسة نوتردام ومتحف اللوفر وبتشوف تمثال الحرية اللي اهدته امريكا لفرنسا وهو عبارة عن مجسم اصغر من الاصلي طبعا لتمثال الحرية. جولة حلوة ومش مكلفة.

ممكن كمان انك تتجول عادي في الشوارع وممكن تاخد المترو للتنقل من مكان لمكان. وممكن تدخل اي مقهى والمقاهي منتشرة بشكل كبير واحد قرب التاني وتطلب اسبرسو او اي حاجة تانية بـ 2-4 يورو وممكن تاخد اي حاجة تانية وتقعد وقت وتستعمل النت لو مش عارف الباسوورد اطلبه من الجارسون.

وممكن كمان تدخل اي مجمع تجاري كبير وتقضي وقت. وممكن تشوف مركز ثقافي قريب وتشوف البرامج اللي فيه أو تروح سينما ????

 

5- حارات باريس

باريس مدينة ضخمة المباني المعمارية ضخمة ورائعة في جمالها وتصميمها وبتدمج بين التصميم التاريخي العريق الفرنسي وبين التصميم الحديث وما بعد الحداثي.

في مناطق غنية ومرتفعة التكلفة طبعا زي منطقة سان ميشيل والجزيرة اللي بتتوسط النهر جزيرة ليل سالوي وقريب منها كنيسة نورتردام الشهيرة.

تصميم العمارات بتشوف انه بتشابه بلكونة صغيرة جدا مطلة على الشارع لكنها بتكفي يقف او يقعد فيها شخصين.

بين العمارت السكنية بتلاقي فجأة فندق 3 نجوم  وبتلاقي مقاهي كثير في الطابق الاول وسبورماركت ودكاكين.

والبوتيكات منتشرة فيها جدا وبين البيوت والحارات السكنية ومش بس في المناطق المركزية. فلو تجولت بأي حارة بتشعر بالامان والتنوع ومش بالملل.

وفي أسواق منتشرة بمناطق معينة بتلاقي سوق خضار كبير وسط الحي وفيه حوانيت بتبيع كل ما يخطر على بالك.

تابعونا في الحلقة الجاية نتكلم عن المطعم الفرنسي أشهى الاطباق والحلويات الباريسية …

شارك المقالة:
71 مشاهدة
هل أعجبك المقال
0
0

مواضيع ذات محتوي مطابق

التصنيفات تصفح المواضيع دليل شركات العالم
youtubbe twitter linkden facebook