تعرف على الحاجز المرجاني في استراليا

الكاتب: وسام ونوس -
تعرف على الحاجز المرجاني في استراليا

 

 

تعرف على الحاجز المرجاني في استراليا

وهو  عبارة عن تجمع ضخم لشعب مرجانية   وبيضم أكثر من 350 نوع من  المرجان.

يشكل هذا المكان الجميل  أهم مواقع الغطس والغوص، ويعتبر مركزا حياتيا للعديد من أنواع  الحيوان والنبات البحري ومصدر غذاء لها. عمره بيمتد لملايين السنين في منطقته في أكثر من 600 جزيرة أهمهم الجزيرة المغناطيسية وجزيرة وايت صاندي اللي بتحيطها الشعاب المرجانية وحواليها العديد من المنتجعات السياحية.

الشعاب المرجانية

أنواع عديدة من الأسماك بتعيش في الشعاب المرجانية في هناك حوالي 3 الاف نوع من الأسماك بيعيش هناك في منطقة البحار حول أستراليا وأكثر من نصفهم بيعيشوا في منطقة الشعاب. إضافة للعديد من أنواع السلاحف البحرية والمحار وأنواع مختلفة من المخلوقات البحرية.

بتقدر تشاهده من الجو أو توصل جزيرة وايت صاندي وهناك تقدر  تتجول عبر شاطئ ايرلي، وممارسة الرياضات المائية في هاملتون، والمكان ملائم لقضاء شهر العسل  في منتجع هايمان، والاقامة ممكنة بالمنتجعات حتى الخيم تختار الملائم ليك.

ولو رحت هناك ممكن تزور جزر جرين وفيتزوري بجوار جزر كارينز ودانك وبيدارا وجزر أورفيس في الجنوب.

وطبعا ممكن تاخد قارب عبر  زجاجي يتجول تحت الأعماق من محاور مناطق مختلفة  على الساحل في كارينز وبورت دوغلاس وتاونزفيل وبندابرغ وروكامبتون وماكاي وميشن بيتش وايرلي بيتش، وتقدر تاخد بدلة الغوص وتشوف هناك حطام سفينة يونغالا والجزيرة المغناطيسية.

وهناك تقدر تشوف جمال الطبيعة وتقيم في المعسكرات  في الحدائق الموجودة في  المنطقة والتي تمتد من كيب يورك إلى جزر وايت صنداي، وتقدر تعمل رحلة في نهر دينتري لزيارة ” موسمان جورج” في غابات دينتري وتعيش في الطبيعة بجمالها، وتشوف شلالات بلومفيلد الجميلة.

شارك المقالة:
347 مشاهدة
هل أعجبك المقال
0
0

مواضيع ذات محتوي مطابق

التصنيفات تصفح المواضيع دليل شركات العالم
youtubbe twitter linkden facebook