كلمات اغنية ليه يا قلبي حسن شاكوش

الكاتب: منى -

كلمات اغنية ليه يا قلبي حسن شاكوش

ليه يا قلبي مش بتعرف تداري ولا تنسى ليه
بتعاتبني ما خلاص نسيونا وانت لسة
ليه ياقلبي حسن شاكوش
بتفكر فيهم وتحن ليهم ايوة كنا في يوم اعز ما ليهم.
وطلعت كدبة وانا اللي بقولك يا قلبي انسى.
انسى الحب اللي قال حاببنا انسى الحب اللي كان نصيبنا.
ولازم تعرف مش بايدينا انا وانت نعيد ماضينا ولا ينفع نعيش على ذكرى.

حياة حسن شاكوش الفنية

نجاح "شاكوش" في الغناء، سبقه محاولات في الجانب الكروي، بدأها مع نادي 6 أكتوبر، لمدة عام، ثم انتقل إلى نادي غزل السويس، ثم إلى النادي الإسماعيلي الذي تواجد خلاله مدة 4 أعوام، ومنه إلى نادي المصرية للاتصالات، ثم تدرب في ناديي الداخلية والأهلي، وذلك وفقا لما ذكره خلال مداخلة هاتفية مع مهيب عبدالهادي، في برنامج "اللعيب" المذاع عبر فضائية "mbc مصر".
 
وحول قصة انضمامه إلى الأهلي، قال "شاكوش"، خلال حواره في برنامج "كل يوم"، مع الإعلامية بسمة وهبة، على شاشة "ONE ": "اتمرنت في الأهلي حوالي أسبوع مع ضياء السيد، ومحصلش نصيب، كان فيه مشكلة عند لاعب معروف اسمه شريف أشرف"، واصفا انتمائه الكروي بـ"الأهلاوي الإسماعيلاوي".
 
وعن أسباب انتقال "شاكوش" من لعب كرة القدم للغناء، أكد أن الأمر يرجع إلى الظروف المادية، نظرا لحاجته اليومية لما يقرب من 20 جنيها مواصلات للسفر إلى الإسماعيلية، كونه يقطن في منطقة بولاق بالجيزة.
 
لماذا لقب "حسن" بـ"شاكوش"؟
وحول لقب "شاكوش" المقترن باسمه، فيعود عندما كان لاعباً في النادي الإسماعيلي ونادي الاتصالات، مفسرا: "أطلقوا عليا اسم شاكوش لأني كنت بلعب في الدفاع زي كابتن وائل جمعة، ومحدش كان بيعدي مني، أصحابي وأهل منطقتي أطلقوا عليا الاسم، وقالوا حسن مبيعديش منه ميه ولا نور لأنه عامل زي الشاكوش".
 
وعن طبيعة حياته المادية الصعبة التي سبقت شهرته، حكى شاكوش: "فيه ناس بتحكم عليّ من بعيد، وجه عليّا وقت كانت الظروف المادية صعبة جدًا.. أمي كانت بتقولي أنت عندك عزة نفس مش عند حد، عمري ما رحت لحد وقلتله هات جنيه، وأكترية الأوقات مكنش بيبقى معايا إلا مفتاح الشقة والبطاقة، وساعات كنت باخد 2 جنيه من والدي".
 
 
 

شارك المقالة:
342 مشاهدة
هل أعجبك المقال
0
0

مواضيع ذات محتوي مطابق

التصنيفات تصفح المواضيع دليل شركات العالم
youtubbe twitter linkden facebook