معلومات عن السفر الى جورجيا

الكاتب: وسام ونوس -
معلومات عن السفر الى جورجيا

 

 

معلومات عن السفر الى جورجيا

 

بالصدفة عرفت من الفيس إن فى رحله جورجيا طالعة أسبوع بـ 140$ تقريبا (1000 جنيه) وقتها طبعا وطلعت الرحلة، وده الجزء الأول، جزء مهم بالنسبه للي بيقرأ، نزلنا وكنا جروب كبير في حدود 50 فرد، ركبنا أتوبيس، وصلنا حاجه اسمها هوستيل، عرفت بعدها إن ده حاجة زي فندق بس على صغير.

كنا في حدود 6 أفراد في الأوضه بس كان مكان نضيف وصاحبة المكان حبتنى جدا مش عارف ليه (قد أمي) علمتنى كام كلمه أمشي بيهم نفسي، لما أطلع أجيب أكل، ديل الرحله كان السكن أسبوع و5 رحلات كانت تبليسى وباكوريانى وبورجومى وأنانورى ومسخيتا وسغناغى وجوداورى وسغناغى آخر يوم كان فرى للشوبينج، واحنا كرجاله الشوبينج بياخد من دقيقة لدقيقة و نص ???? فخلصت بدرى (لأنهم كانوا منزلنا فى روستافيلى وده فيه كل المحلات اللازمة للشوبينج).

 

الدراسه في جورجيا

بعد كدا اتصلت على الجايد اللي كان معانا واتصاحبت عليه ونزلنا اتمشينا فبقوله كانت رحلة جميلة معاكم، والبلد حلوة قوي يا بختك إنك عايش هنا في جورجيا، فقالى طب ما انت كمان ممكن تعيش في جورجيا، فبقوله إزاى مش لما اخلص دراستى الأول، قالى ماتيجى تكمل دراستك هنا، وتجرب الدراسه في جورجيا ، فقلت ازاى هو هنا فى حقوق، قالى فى بس بالجورجى، بس الدراسه في جورجيا فيها طب وصيدلة وأسنان وبيزنيس بالإنجلش شهادة معتمدة من الاتحاد الأوروبى ومش عارف جامعة إيه في أمريكا ووو.

قلت له: ياعم صيدلة إيه دا أنا جايب 78% قالى المهم تكون ناجح في المواد العلمية والإنجلش وأنا هظبطلك الباقي (إيه دا شكل الحلم هيتحقق وادخل صيدلة)، وده تانى جزء مهم الدراسه في جورجيا، المهم قلت له انت متأكد إنها معتمدة في مصر قالى آه أنا جايب طلبة من مصر.

تكاليف الدراسه في جورجيا

بصراحه قلت الراجل دا بيشتغلنى المهم كملت شويه في جورجيا ومنزلتش مصر مع الجروب وقلت أنا كده كده لسه فيزتى 3 شهور، وأشوف حوار الدراسه في جورجيا ده (بصراحه الراجل ادانى أمل إن حلم صيدلة ممكن يتحقق).

المهم طلع كل كلامه صح وقلت له ماشى لو هقدم في صيدلة في جورجيا بكام قالي 1000$ فقلت أنا مصرى أعرف اعمل كل حاجة ???? فرحت أشهر جامعة هنا في جورجيا وقلت أقدم لنفسى قالى هتدفع 200$ وتمتحن حاجه زى التويفل وكيمياء وفيزياء ولو منجحتش هيدونى أول سنة المواد دى بـ 6500$ وبعد كدا يدخلونى صيدلة فطلعت من عندهم قفايا يقمر عيش ???? المهم كلمته وقلت له موافق بس مش همتحن قالي أمال أنا واخد 1000$ ليه!، قلت له تمام المهم ظبط الدينا كلها والفيزا الدراسية.

شارك المقالة:
88 مشاهدة
هل أعجبك المقال
0
0

مواضيع ذات محتوي مطابق

التصنيفات تصفح المواضيع دليل شركات العالم
youtubbe twitter linkden facebook